The Role of Sufis in Connecting Aceh to the Global Islamic Network in the 17th Century

  • Muhammad Affan Universitas Nahdlatul Ulama Indonesia (UNUSIA), Jakarta
Keywords: Sufism, Islamic interconnectivity, Sultanate of Aceh, global Islamic network, Islamic history

Abstract

In the 17th Century, the Sultanate of Aceh reached its peak. At that time, Aceh was connected to the Islamic world through diplomatic channels and maritime trade. In addition to these political and economic factors, Aceh's connectivity with the Islamic World was also connected through the Sufism network, where Sufis from Aceh sailed to Arabia and several other Muslim regions in order to study. These Sufis then returned to Aceh and established Islamic spiritual centers in Aceh and other Southeast Asian regions. The activities of these Sufis, in turn, helped connect Aceh to the global Islamic network. However, the actual role played by these Sufis in connecting Aceh to the global Islamic network has not been specifically explained because several studies that have been conducted tend to explain the pattern of the ulama network formed by Sufis in a broader scope. So that the more specific role of Sufis in connecting Aceh with the global Islamic network has not received adequate explanation. Based on these issues, this study aims to discuss the role of Sufis in building interconnectivity between Aceh and the global Islamic network in the 17th Century. The main question posed in this study is how the Sufis played their role as agents of connecting Aceh with the international Islamic network in the 17th Century. While, the method used in this study is the historical method where the source search is done through literature study. From the study, it is concluded that Sufis such as Hamzah Fansuri, Syamsuddin as Sumatrani and Shaykh Abdurrauf played an important role in connecting Aceh with the global Islamic network stretching from Southeast Asia to North Africa through wandering and sending students to study at international centers of Sufism in the Middle East. In addition, Sufis also established correspondence with other Sufis in other parts of the Islamic world. In this way, Aceh became connected to the global Islamic network.

Keywords: Sufism, Islamic interconnectivity, Sultanate of Aceh, global Islamic network, Islamic history

 

Pada Abad 17 Masehi, Kesultanan Aceh mencapai puncak kejayaannya. Pada masa itu, Aceh telah terhubung dengan Dunia Islam melalui jalur diplomatik dan perdagangan maritim rempah-rempah. Selain karena faktor politik dan ekonomi tersebut, konektivitas Aceh dengan Dunia Islam juga terhubung melalui jaringan sufisme, dimana para sufi dari Aceh berlayar ke Arab dan beberapa wilayah Muslim lainnya dalam kerangka menuntut ilmu. Para sufi ini kemudian kembali lagi ke Aceh dan mendirikan pusat-pusat spiritual Islam di Aceh dan kawasan Asia Tenggara lainnya. Aktivitas para sufi ini, pada gilirannya telah membantu menghubungkan Aceh dengan jaringan Islam global. Namun bagaimana peran sebenarnya yang dijalankan oleh para sufi ini dalam menghubungkan Aceh dengan jaringan Islam global belum dijelaskan secara khusus karena beberapa kajian yang telah dilakukan cenderung menjelaskan pola jaringan ulama yang terbentuk oleh para sufi dalam lingkup lebih luas. Sehingga peran sufi yang lebih spesifik dalam menghubungkan Aceh dengan jaringan Islam global belum mendapat penjelasan yang memadai. Berdasarkan pada persoalan tersebut, kajian ini bertujuan untuk mendiskusikan peran sufi dalam membangun interkonektivitas antara Aceh dengan jaringan Islam global pada Abad 17. Pertanyaan utama yang diajukan dalam kajian ini adalah bagaimana para sufi menjalankan peran sebagai agen penghubung Aceh dengan jaringan Islam internasional pada Abad 17. Metode yang dipergunakan dalam kajian ini adalah metode sejarah dimana penelusuran sumbernya dilakukan melalui studi kepustakaan. Dari kajian yang dilakukan diperoleh kesimpulan bahwa para sufi semacam Hamzah Fansuri, Syamsuddin as Sumatrani dan Syekh Abdurrauf telah berperan penting menghubungkan Aceh dengan jaringan Islam global yang membentang dari Asia Tenggara sampai ke Afrika Utara melalui pengembaraan dan pengiriman para murid-murid untuk belajar ke pusat-pusat sufisme internasional di kawasan Timur Tengah. Selain itu, para sufi juga menjalin hubungan korespondensi dengan sufi lainnya di belahan dunia Islam lainnya. Dengan cara tersebut, Aceh menjadi terhubung dengan jaringan Islam global.

Kata kunci: sufi, interkonektivitas Islam, Kesultanan Aceh, jaringan Islam global, sejarah Islam

 

في القرن السابع عشر الميلادي ، وصلت سلطنة آتشيه إلى ذروة مجدها حيث سيطرت على تجارة الفلفل على الساحل الغربي لسومطرة وصلت سلطنة آتشيه إلى ذروتها في القرن السابع عشر. في ذلك الوقت ، كانت أتشيه مرتبطة بالعالم الإسلامي من خلال القنوات الدبلوماسية والتجارة البحرية. بالإضافة إلى هذه العوامل السياسية والاقتصادية ، كان ارتباط أتشيه بالعالم الإسلامي مرتبطًا أيضًا من خلال شبكة الصوفية ، حيث أبحر الصوفيون من آتشيه إلى شبه الجزيرة العربية والعديد من المناطق الإسلامية الأخرى للدراسة. عاد هؤلاء الصوفيون بعد ذلك إلى آتشيه وأنشأوا مراكز روحية إسلامية في آتشيه ومناطق أخرى في جنوب شرق آسيا. ساعدت أنشطة هؤلاء الصوفيين بدورهم على ربط أتشيه بالشبكة الإسلامية العالمية. ومع ذلك ، فإن الدور الفعلي الذي لعبه هؤلاء الصوفيون في ربط آتشيه بالشبكة الإسلامية العالمية لم يتم شرحه على وجه التحديد لأن العديد من الدراسات التي أجريت تميل إلى شرح نمط شبكة العلماء التي شكلها الصوفيون على نطاق أوسع. حتى أن الدور الأكثر تحديدًا للصوفيين في ربط أتشيه بالشبكة الإسلامية العالمية لم يتلق تفسيراً كافياً. بناءً على هذه القضايا ، تهدف هذه الدراسة إلى مناقشة دور الصوفيين في بناء الترابط بين أتشيه والشبكة الإسلامية العالمية في القرن السابع عشر. السؤال الرئيسي المطروح في هذه الدراسة هو كيف لعب الصوفيون دورهم كوكلاء لربط آتشيه بالشبكة الإسلامية العالمية في القرن السابع عشر. بينما الطريقة المستخدمة في هذه الدراسة هي الطريقة التاريخية حيث يتم البحث عن المصدر من خلال دراسة الأدب. خلصت الدراسة إلى أن الصوفيين مثل حمزة فنسوري وسيم الدين مثل سومطرة والشيخ عبد الرؤوف لعبوا دورًا مهمًا في ربط آتشيه بالشبكة الإسلامية العالمية الممتدة من جنوب شرق آسيا إلى شمال إفريقيا من خلال التجول وإرسال الطلاب للدراسة في المراكز الدولية. التصوف في الشرق الأوسط. بالإضافة إلى ذلك ، أنشأ الصوفيون أيضًا مراسلات مع صوفيين آخرين في أجزاء أخرى من العالم الإسلامي. وبهذه الطريقة ، أصبحت أتشيه متصلة بالشبكة الإسلامية العالمية.

الكلمات المفتاحية: الصوفية ، الترابط الإسلامي ، سلطنة آتشيه ، الشبكة الإسلامية العالمية ، التاريخ

References

Abdullah, Mohd Syukri Yeoh. “Zawiyah Shaykhkuala: Pusat Penyebaran Islam Di Alam Melayu Abad Ke-17 Masihi.” Sari: International Journal of the Malay World and Civilisation 27, no. 2 (2009): 87–118.
Abdullah, Wan Mohammad Shagir. Khazanah Karya Pusaka Asia Tenggara. Vol. 1. 2 vols. Kuala Lumpur: Khazanah Fathaniyah, 1991.
Aceh, Abu Bakar. Sekitar Masuknya Islam Ke Indonesia. Solo: Ramadhani, 1971.
Al Attas, Syed Muhammad Naguib. “The Mysticism of Hamzah Fansuri.” School of Oriental and African Studies, University of London, 1966.
Al Fairusy, Muhajir. Restrospeksi Budaya Hemispheric Islam Di Zawiyah Tanoh Abee, Aceh Besar. Denpasar: Pustaka Larasan, 2014.
al Qushayri. Principles of Sufism. Translated by B.R Von Schlegell. Kuala Lumpur: Islamic Book Trust, 2004.
Arif, Ridwan. Syekh Abd Al-Rauf Al-Fansuri: Rekonsiliasi Tasawuf Dan Syariat Abad Ke-17 Di Nusantara. Jakarta: Penerbit Buku Kompas, 2020.
Azra, Azyumardi. Jaringan Global Dan Lokal Islam Nusantara. Bandung: Mizan Media Utama, 2002.
———. Jaringan Ulama Timur Tengah Dan Kepulauan Nusantara Abad XVII & XVIII: Akar Pembaruan Islam Indonesia. Jakarta: Kencana Prenada Media, 2013.
Birchok, D.A. “Women, Genealogical Inheritance and Sufi Authority: The Female Saints of Seunagan, Indonesia.” Asian Studies Review 40, no. 4 (2016): 583–599.
Boxer, C.R. The Portuguese Seaborne Empire 1415 - 1825. London: Hutchinson & Co. Ltd, 1969.
Braginsky, Vladimir. “The Science of Women and the Jewel: The Synthesis of Tantrism and Sufism in a Corpus of Mystical Texts from Aceh.” Indonesia and the Malay World 32, no. 93 (2004): 141–175.
van Bruinessen, Martin. “Sufi Orders in Southeast Asia, From Private Devotions to Social Network and Corporate Action.” In Buddhist and Islamic Orders in Southeast Asia: Comparative Perspective. Honolulu: University of Hawai’i Press, 2018.
———. “The Origins and Development of Sufi Orders (Tarekat) in Southeast Asia.” Studia Islamika 1, no. 1 (1994): 1–23.
Burhanudin, Jajat. Islam Dalam Arus Sejarah Indonesia. Jakarta: Kencana Prenada Media, 2017.
Casale, Giancarlo. The Ottoman Age of Exploration. New York: Oxford University Press, 2010.
Damanhuri. “Umdah al Muhtajin: Rujukan Tarekat Syattariyah Nusantara.” Ulumuna 17, no. 2 (2013): 303–322.
Djajadiningrat, Raden Hoesein. Kesultanan Aceh: Suatu Pembahasan Tentang Sejarah Kesultanan Aceh Berdasarkan Bahan-Bahan Yang Terdapat Dalam Karya Melayu. Banda Aceh: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Proyek Pengembangan Permuseuman Daerah Istimewa Aceh, 1984.
Djamaris, Edwar, and Saksono Prijanto. Hamzah Fansuri Dan Nuruddin Ar Raniri. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, 1996.
Fakhriati. “From Konya to Nusantara: Rumi’s Sufi Diaspora in Pidie, Aceh, Indonesia.” Jurnal Ilmiah Islam Futura 20, no. 2 (2020): 153–165.
Fathurahman, Oman. Tanbih al Masyi: Menyoal Wahdatul Wujud Kasus Abdurrauf Singkel Di Aceh Abad 17. Bandung: Mizan, 1999.
Garaudy, Roger. Janji-Janji Islam. Translated by H.M. Rasjidy. Jakarta: Bulan Bintang, 1981.
Guillot, Claude, and ludvik Kalus. Batu Nisan Hamzah Fansuri. Translated by Rita Parasman. Jakarta: Departemen Kebudayaan dan Pariwisata dan Ecole francaise d’Extreme-Orient dan Forum Jakarta-Paris, 2007.
Harun, Jelani. “Bustan al Salatin, the Garden of Kings: A Universal History and Adab Work from Seventeenth-Century Aceh.” Indonesia and the Malay World 32, no. 92 (2004): 21–52.
Hasmy, A. “Hamzah Fansuri Sastrawan Sufi Abad XVII.” In Hamzah Fansuri Penyair Sufi Aceh. Lotkala, n.d.
Herimawar, Y. “Diskursus Ajaran Tasawuf Abu Peuleukung: Salik, Puasa Dan Haji.” PhD Thesis, UIN Ar Raniry, 2020.
Johns, A.H. “Reflections on the Mysticism of Shams Al-Din al-Samatra’i (1550?-1630).” Studia Islamika 18, no. 2 (2011): 227–248.
Johns, Anthony H. “Islamization in Southeast Asia: Reflections and Reconsiderations with Special Reference to the Role of Sufism.” Southeast Asian Studies 31, no. 1 (1993): 43–61.
———. “Sufism as A Category in Indonesian Literature and History.” Journal of Southeast Asian History 2, no. 1 (1961): 10–23.
Laffan, Michael. Sejarah Islam Di Nusantara. Translated by Indi Aunullah and Rini Nurul Badariah. Yogyakarta: Bentang, 2015.
Lombard, Denys. Kerajaan Aceh: Jaman Sultan Iskandar Muda (1607-1636). Translated by Winarsih Arifin. Jakarta: Balai Pustaka, 1991.
Manan, A. “The Role of Tauhid Tasawuf Study Council in Preaching the Tawhîd and Tashawwuf in Aceh, Indonesia.” Journal of Contemporary Islam and Muslim Societies 5, no. 1 (2021): 104–133.
McKinnon, E. Edwards, and Nurdin A.R. “Fansur Sebagai Kota Tua Islam.” Indonesian Journal of Islamic History and Culture 1, no. 1 (2020): 21–31.
Muchsin, Misri A. “Salik Buta: Aliran Tasawuf Aceh Abad XX.” Al Jamiah 42, no. 1 (2004): 177–198.
Muchsin, Misri A., A. Hadi, A. Manan, and R.S. Putra. “The Disputes of Ratéb Siribèe in Aceh.” Miqot 45, no. 1 (2021): 127–141.
Nasution, Ismail Fahmi Arrauf. “Buku Panduan Pengkafiran: Evaluasi Kritis Tibyan Fi Ma’rifat al-Adyan Karya Nur al-Din Ar-Raniri.” Theologia 29, no. 1 (2018): 59–84.
Nuraini, N. “Al-Simth Al-Majid: Melacak Pengaruh Syaikh Ahmad Al-Qusyaisyi Terhadap Tradisi Sufi Di Aceh (Pendekatan Analisis Tekstual Hadits).” Substantia 21, no. 2 (2019): 104–124.
Pakar, Suteja Ibnu. Tasawuf Di Nusantara: Tadarus Tasawuf Dan Tarekat. Cirebon: Aksara Satu, 2016.
Park, Hyunhee. Mapping the Chinese and Islamic Worlds: Cross-Cultural Exchange in Pre-Modern Asia. New York: Cambridge University Press, 2012.
Pinem, Masmedia. “Inkripsi Islam Pada Makam-Makam Kuno Barus.” Jurnal Lektur Keagamaan 16, no. 1 (2018): 101–126.
Rastam, Rohaimi, Mohd Syukri Yeoh Abdullah, and Yusri Muhammad Ramli. “Analisis Salasilah Tarekat Shaykh Shams al Din al Sumatra’i.” International Journal of Islamic Thought 8 (December 2015): 61–79.
Reid, Anthony. Menuju Sejarah Sumatra: Antara Indonesia Dan Dunia. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia dan KITLV-Jakarta, 2011.
Ricklefs, M.C. Sejarah Indonesia Modern 1200-2004. Translated by Satria Wahono, Bakar Bilfaqih, Hasan Huda, Miftah Helmi, Joko Sutrisno, and Has Manadi. Jakarta: Serambi Ilmu Semesta, 2007.
Ricklefs, M.C, Bruce Lockhart, Albert Lau, Portia Reyes, and Maitrii Aung-Thwin. Sejarah Asia Tenggara, Dari Masa Prasejarah Sampai Kontemporer. Depok: Komunitas Bambu, 2013.
Shadiqin, Sehat Ihsan. “Di Bawah Payung Habib: Sejarah, Ritual Dan Politik Tarekat Syattariyah Di Pantai Barat Aceh.” Substantia 19, no. 1 (2017): 75–98.
Siraj, Fuad Mahbub. “Islamic Theology in the Seventeenth Century Aceh: A Study on Abd Al-Rauf Al-Sinkili’s Concept on Tawhid.” Episteme 15, no. 1 (2020): 121–143.
Tjandrasasmita, Uka. Arkeologi Islam Nusantara. Jakarta: Direktorat Jenderal Sejarah dan Purbakala, Departemen Kebudayaan dan Pariwisata, 2009.
Vakily, Abdollah. “Sufism, Power Politics, and Reform: Al-Raniri’s Opposition to Hamzah al-Fansuri’s Teachings Reconsidered.” Studia Islamika 4, no. 1 (1997): 113–135.
Wormser, Paul. “The Religious Debates of Aceh in the Sixteenth and Seventeenth Century: An Invisible Cultural Dialogue?” Journal of the Economic and Social History of the Orient 55 (2012): 369–382.
Yatim, Badri. Sejarah Peradaban Islam: Dirasah Islamiyah II. Jakarta: Rajawali Press, 2016.
Yatim, Othman Mohd., and Abdul Halim Nasir. Epigrafi Islam Terawal Di Nusantara. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka Kementerian Pendidikan Malaysia, 1990.
Published
2023-10-06
How to Cite
Affan, M. (2023, October 6). The Role of Sufis in Connecting Aceh to the Global Islamic Network in the 17th Century. ISLAM NUSANTARA:Journal for the Study of Islamic History and Culture, 4(2), 27-42. https://doi.org/https://doi.org/10.47776/islamnusantara.v4i2.700