NUANSA SASTRA ISLAM DALAM PENDIDIKAN ISLAM

  • Muhammad Abd Rahman Uiversitas Nahdlatul Ulama Indonesia
Keywords: Islamic Literature, Islamic Education, Syair Tradition

Abstract

This study aims to find a correlation between Islamic literature and Islamic education in Indonesia in historical perception. The data are analyzed using the descrptive-analysis method by historical approach. The result showed that in Islamic literature there are values of education because of the use of literature often in the medium of the dakwah.

References

Abu> Zayd, Nas}r Ha>mid Tekstualitas al-Qur’a>n Kritik Terhadap Ulumul Qur’a>n, terj. Khoiron Nahdliyyin. Yogyakarta, LKIS, 2002.
Adu>ni>s. al-Tha>bit wa al-Mutah}awwil: Bah}th fi>al-Ittiba>’ wa al-Ibda>’ ‘inda al-‘Arab. Vol. II.
Adu>ni>s. al-Nas}s}} al-Qur’a>ni> wa Aq al-Kita>bah. Beirut: al-Da>r al-Adab.
al-Khulli, Amin dan Nasr H{a>mid Abu>Zayd. Metode Tafsir Sastra, terj. Khoiron Nahdliyin. Yogyakarta: Adab Press, 2004.
al-Ja>biri>, Muh}ammad ‘A al-Iskandari, Ahmad dan Mus{t}ofa ‘Ana>ni. Al-Wasi>t} fi> al-Adab al-‘Arabi wa Tarikhihi. Kairo: Dar al-Ma’arif, 1978.
Braginsky, V.I. Yang Indah, Berfaedah Dan Kamal, Sejarah Sastra Melayu dalam Abad 7-19. terj. Hersri Setiawan. Jakarta: INIS, 1998.
Eagleton, Terry Marxisme and Literary Criticism, terj. Zaim Rafiqi. Depok: Desantara, 2002.
Fatawi, M. Faisol. Tafsir Sosiolinguistik Memahami Huruf Muqa>t}a’ah dalam Al-Qur’an. Malang: UIN Malang Press, 2009.
Faisol, M. “Pengaruh Pemikiran Ibnu Madha’ Tentang Ushul Al-Nahwi Al-‘Arabi Dalam Memahami Teks Keagamaan,” Jurnal Lingua. www.jurnal.com.
Ismail, Prof. Dr. Faisal. Paradigma Pendidikan Islam, Analisis Historis, Kebijakan dan Keilmuan. PT remaja rosdakarya: 2017.
Mahayana, Maman S. Sembilan Jawabah Sastra Indonesia Sebuah Orientasi Kritik. Jakarta: Bening Publishing, 2005
Mastuki dan M. Ishom ElSaha (ed). Intelektual Pesantren, Potret Tokoh dan Cakrawala Pemikiran di Era pertumbuhan Pesantren. Jakarta: Diva Pustaka, 2003.
Muzakki,Ahmad. Kesusastraan Arab Pengantar Teori dan Terapan. Yogyakarta: Ar-Ruz Media, 2006.
Nyoman Kutha Ratna, Sastra dan Cultural Studies Representasi Fiksi dan Fakta (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2010), 370.
Navis, A.A. Robohnya Surau Kami. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama. 2004.
Shihab, M. Quraish. Membumikan Al-Qur’an Memfungsikan Wahyu dalam Kehidupan Jilid 2. Ciputat: Lentera Hati, 2011.
Shihab, M. Quraish. Tafsir al-Misbah Pesan, Kesan, dan Keserasian Al-Qur’an (Ciputat: Lentera Hati, 2011), 21.
Shihab, M. Quraish Pengetahuan Masyarakat Arab Jahiliyah Dalam Membaca Sirah Nabi Muhammad SAW dalam sorotan al-Qur’an dan Hadits-Hadits Shahih. Jakarta: Lentera Hati. 2011.
Tibi, Bassam. Islam, Kebudayaan dan Perubahan Sosial, terj. Misbah Zulfa Ellizabet, Zainul Abas Yogyakarta: PT Tiara Wacana Yogya, 1999.
Wargadinanta, Wildana dan Laily Fitriiani. Sastra Arab Dan Lintas Budaya. Malang: UIN Malang Press, 2008.
Published
2021-04-29
How to Cite
Rahman, M. (2021, April 29). NUANSA SASTRA ISLAM DALAM PENDIDIKAN ISLAM. Mozaic : Islam Nusantara, 7(1), 79 - 92. https://doi.org/https://doi.org/10.47776/mozaic.v7i1.167