IMPLEMENTASI METODE DEMONSTRASI MATA KULIAH DESAIN DAN PERENCANAAN PEMBELAJARAN PAI PADA MATERI PENYUSUNAN RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN PAI DI UNIVERSITAS NAHDALTUL ULAMA

  • Sri Wahyuni Universitas Nahdlatul Ulama Indonesia
  • Dwi Ftirianingsih Universitas Nahdlatul Ulama Indonesia

Abstract

Learning methods are one of the important reasons for achieving learning objectives. One of the requirements to become a professional teacher is to be able to compile a lesson implementation plan; therefore, the selection of the right learning method to teach students about how to compile a learning implementation plan must really be considered. This research is intended to provide an overview of the implementation of the application of demonstration methods in design courses and learning strategies, along with material for preparing learning implementation plans for students of the Islamic Education study program in the fourth semester of UNUSIA. The preparation of research uses a descriptive-qualitative approach; data is collected by observation, interviews, and documentation. Furthermore, the analysis technique uses the Miles and Huberman technique, which is to summarize data, present data, and provide conclusions. The findings of the implementation of this demonstration method are: theoretical discussions on matters related to PAI learning planning; secondly, providing examples or practicing the process of preparing PAI learning implementation plans; and third, simulation and evaluation.

.

References

Al-Tabany, Trianto Ibnu Badar (2014). Mendesain Model Pembelajaran I novatif, Progresif, dan Kontekstual: Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum 2013 (Kurikulum Tematik Integratif/KTI). Jakarta: Kencana, h.244.
Ginting, Septiana Br. dan Zulmiyetri (2018). Efektivitas Metode Demonstrasi dalam Meningkatkan Keterampilan Membuat Smoothies Bagi Anak Tuna Rungu, UPPEKhu: Jurnal Penelitian Pendiidkan Khusus, 6 (1), 37-42.
Jajang (2017). Upaya Peningkatan Kemampuan Guru dalam Menyusun RPP Melalui Focussed Group Discussion di MA Baiturrahman Garut, Syntax Literate: Jurnal Ilmiah Indonesia 2 (2), 77-97.
Khoerunnisa, N., Akil, dan Jaenal Abidin (2022). Urgensi Metode Pembelajaran Dakam Pendidikan Agama Islam, PeTeKa: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran, 5 (3), 334-346.
Putro, Setiadi C., dan Ahmad Mursyidun (2021). Nidhom Perencanaan Pembelajaran, Malang: Ahli Media Press, h. 29.
Rina, Cut., TB. Endayani, dan Maya Agustina (2020). Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Hsil Belajar Siswa, Al-Azkiya: Jurnal Pendidikan MI/SD, 5(2), 150-158.
S1 Pendidikan Agama Islam | Universitas Nahdlatul Ulama Indonesia (unusia.ac.id), Diakses: Rabu, 2 Agustus 2023, Pkl. 02.23 WIB
Sahir, Syafrida Hafni (2021). Metodologi Penelitian, Yogyakarta: Penerbit KBM Indonesia, h.6.
Sugiyono (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Bandung: Alfabeta, h. 245-252.
Sunarti, Mohammad Jamhari, dan Ritman Ishaq Paudi (2016). Penerapan Metode Demonstrasi Pada Mata Pelajaran IPA Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN Padauloyo Kecamatan Ampana Tete Kabupaten Tojo Una-Una, JKO: Jurnal Kreatif Online, 4 (4), 47-64.
Syamrabusta, Rahman Sudaisih (2020). Kinerja Guru Pendidikan Agama Islam dalam Mengimplementasikan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran pada Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Menengah Pertama Muhammadiyyah Tembilahan, Asatiza Jurnal Pendidikan, 1 (1), 108-117.
Zendrato, Juniriang (2016). Tingkat Penerapan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran dalam Pelaksanaan Pembelajaran di Kelas (Suatu Studi Kasus di SMA Dian Harapan Jakarta), SCHOLARIA: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan 6 (2), 58-73.
Published
2023-10-31
How to Cite
Wahyuni, S., & Ftirianingsih, D. (2023, October 31). IMPLEMENTASI METODE DEMONSTRASI MATA KULIAH DESAIN DAN PERENCANAAN PEMBELAJARAN PAI PADA MATERI PENYUSUNAN RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN PAI DI UNIVERSITAS NAHDALTUL ULAMA. Mozaic : Islam Nusantara, 9(2), 109 - 118. https://doi.org/https://doi.org/10.47776/mozaic.v9i2.846