Urgensi Pendidikan Revolusi Mental Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik Pada Mata Pelajaran PAI Di SMA Plus Astha Hannas Subang
DOI:
https://doi.org/10.47776/mozaic.9v9p1469Keywords:
Character Education,Mental Revolution, Islamic Religious Education.Abstract
This study aims to analyze the implementation of Mental Revolution Education in shaping students' character at SMA Plus Astha Hannas Subang, focusing on its concept, implementation, strengths, and weaknesses. A qualitative descriptive method was used in this research. The participants included the principal, vice principal, Islamic education teacher, and students. Data were collected through observations, interviews, and documentation. The results show that the concept is integrated into the hidden curriculum through training and mentoring programs that aim to instill national values in students. The implementation of Mental Revolution Education is carried out through internalizing its principles using strategies such as role modeling, training and habituation, teaching, giving advice, and enforcing discipline. The main strength of this program lies in producing outstanding graduates, while its main weakness is that the learning process requires considerable time and ongoing effort.
References
Ahmad Habibi. “Krisis Moral Remaja Indonesia Bukti Perlunya Pendidikan Karakter Dan Moral.” Indonesiana.Id, 2023. https://www.indonesiana.id/read/161188/krisis-moral-remaja-indonesia-bukti-perlunya-pendidikan-karakter-dan-moral, 2023.
Alya Malika Fahdini, Yayang Furi Furnamasar, and Dinie Anggraeni Dewi. “Urgensi Pendidikan Karakter Dalam Mengatasi Krisis Moral Di Kalangan Siswa.” Jurnal Pendidikan Tambusai 5, no. 3 (December 10, 2021): 9390–9394.
Arief Budimanta, H Yunaz, and P Widjoyo. Panduan Umum Gerakan Nasional Revolusi Mental. Jakarta: Kementerian Koordinator Bidang Pembangunan Manusia dan Kebudayaan Republik Indonesia, 2015.
Aziizu, Burhan Yusuf Abdul. “TUJUAN BESAR PENDIDIKAN ADALAH TINDAKAN.” Prosiding Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat 2, no. 2 (October 1, 2015). Accessed May 26, 2024. http://jurnal.unpad.ac.id/prosiding/article/view/13540.
Baharuddin. Pendidikan Dan Psikologi Perkembangan. 2nd ed. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2020.
Bambang Indriyanto. “Mengkaji Revolusi Mental Dalam Konteks Pendidikan.” Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan 20, no. 4 (2014): 554–567.
Buyung Syukron. “PARADIGMA IMPLEMENTASI KONSEP REVOLUSI MENTAL Studi Analisis Dalama Perspektif Lembaga Pendidikan Islam.” Elementary: Jurnal Iilmiah Pendidikan Dasar 2, no. 1 (2017): 28–41.
Dr. Rukin, S.Pd., M.Si. Metodologi Penelitian Kualitatif. 1st ed. Sulawesi Selatan: Yayasan Ahmar Cendikia Indonesia, 2019.
Enco Mulyasa. Revolusi Mental Dalam Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2015.
Karim, Bisyri Abdul. “Revolusi Mental Melalui Pendidikan Islam Berbasis Metode Tazkiyatun Nafs.” Education and Learning Journal 2, no. 1 (January 27, 2021): 10.
Kristiawan, Muhammad. “TELAAH REVOLUSI MENTAL DAN PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PEMBENTUKKAN SUMBER DAYA MANUSIA INDONESIA YANG PANDAI DAN BERAKHLAK MULIA,” May 16, 2020. Accessed May 26, 2024. https://osf.io/jd27q.
Magdalena and Sohibul Hikayat. “Manajemen Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Jenjang Pendidikan Dasar: Studi Kasus Di SMP Negeri 3 Panyabunga.” Bunayya: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah 1, no. 1 (2020): 39–52.
Marjan Miharja, Sonia Yekti Hapsari, Ervin Kurniawan, Kiki Widya Nur Sari, and Nur Alam Bulu. “PENERAPAN POLA PENDIDIKAN REVOLUSI MENTAL SMA MUHAMMADIYAH 4 JAKARTA TIMUR DENGAN PENGUATAN AGAMA ISLAM SEBAGAI AGAMA YANG RAHMATAN LIL AALAMIIN.” URNAL PENGABDIAN HUKUM BESAOH 2, no. 1 (2022): 11–19.
Miharja, Marjan, Nurul Hasanah, Hendrio H. Pesik, Luqman Hadi R, Satriya Kurnia S, Abdullah Zaini, Tri Arief Noviyanto, et al. “MENJADIKAN GURU SEBAGAI AGEN PERUBAHAN DENGAN MENERAPKAN POLA PENDIDIKAN REVOLUSI MENTAL DI SMA MUHAMMADIYAH 4 JAKARTA.” Jurnal Penyuluhan dan Pemberdayaan Masyarakat 2, no. 1 (January 31, 2023): 45–50.
Mohammad Abdul Roziq Asrori. “Peran Pendidikan Karakter Melalui Revolusi Mental Untuk Membangun Generasi Bangsa.” Jurnal Rontal Keilmuan Pancasila dan Kewarganegaraan, Universitas Bhinneka PGRI 2, no. 2 (2016): 58–62.
Mokh. Iman Firmansyah. “Pendidikan Agama Islam: Pengertian, Tujuan, Dasar, Dan Fungsi.” Taklim: Jurnal Pendidikan Agama Islam 17, no. 2 (2019): 79–90.
Monavia Ayu Rizaty. “KPAI Catat 4.124 Kasus Perlindungan Anak Hingga November 2022.” Dataindonesia, 2022. https://dataindonesia.id/varia/detail/kpai-catat-4124-kasus-perlindungan-anak-hingga-november-2022.
Muhammad Haris. “Internalisasi Revolusi Mental Studi Analisis Deskriptif Siswa SMK Nurul Islam Manyar Gresik.” Dar El-Ilmi : Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan dan Humaniora, FAI Universitas Islam Darul ’Ulum Lamongan 4, no. 1 (2017): 106–120.
Muhammad Ikhwan. “Peran Guru PAI Dalam Revolusi Mental Siswa Dalam Perspektif Agama Islam Di SMP N 1 Yogyakarta.” Tesis Pascasarjana UIN Sunan Kalijaga, 2015.
Muhtarom, Mumuh. “IMPLEMENTASI REVOLUSI MENTAL DALAM KURIKULUM PENDIDIKAN DASAR.” Tatar Pasundan: Jurnal Diklat Keagamaan 13, no. 2 (December 23, 2019): 169–180.
Siti Makhmudah. “Revolusi Mental Dalam Mengubah Pola Pikir Tenaga Pendidik Dari Segi Perspektif Islam.” Indonesian Institute for Counseling, Education and Therapy government’s failure in coaching Counseling, Education and Therapy (IICET) 2, no. 1 (2016): 86–91.
Siwi Krisno Putri. “Peran Ekstrakurikuler Pramuka Dalam Membangun Karakter Siswa Sebagai Bentuk Implementasi Dari Revolusi Mental Pada Siswa Kelas X Di SMAN 1 Pakel.” Jurnal Rontal Keilmuan Pancasila dan Kewarganegaraan 4, no. 1 (2018).
Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, and Audah Mannan. “PEMBINAAN MORAL DALAM MEMBENTUK KARAKTER REMAJA (Studi Kasus Remaja Peminum Tuak Di Kelurahan Suli Kecamatan Suli Kabupaten Luwu).” Aqidah-ta : Jurnal Ilmu Aqidah 3, no. 1 (June 29, 2017): 59–72.
Wibowo, A.M. “Internalisasi Nilai-Nilai Karakter Bangsa Melalui Mata Pelajaran PAI Pada SMA Eks RSBI Di Pekalongan.” Analisa 21, no. 2 (December 30, 2014): 291.
Yasin, Nur, and Ihya Ulumudin. “Revolusi Mental Di Indonesia Perspektif Al-Qur’an.” Moderasi : Journal of Islamic Studies 1, no. 2 (December 12, 2021): 149–164.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Faizul Ibad, Nur Kabibuloh

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.





