PENERAPAN MEDEMEPODI UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERHITUNG PERKALIAN DAN PEMBAGIAN PADA SISWA KELAS 5 SD NEGERI SUMBERANGET 01

Authors

  • Jefri Indriansyar Nur Huda Universitas Terbuka
  • Amaira Utami Universitas Nahdlatul Ulama Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.47776/mozaic.v9i2.720

Keywords:

Hasil belajar, Medemepodi, Metode Demonstrasi

Abstract

The low participation of students in the learning process at SDN Sumberanget 01, Ledokombo District, Jember Regency, has resulted the low achievement of the 5th graders. To overcome these problems, this research was conducted by utilizing concrete stick objects (Medemepodi) as learning media to improve student learning outcomes. The subjects of this study consisted of 17 fifth grade students at SDN Sumberanget 01. This study applied the Classroom Action Research (CAR) method which consisted of two cycles. The research data was obtained from observing teacher’s and student’s activities as well as the results of student’s learning outcomes. The results showed that in the first cycle, there was an increase in the success rate of learning from 45% to 64%, while in second cycle it reached 100%. The research findings show that the demonstration method and cutting stick media (Medemepodi) by using concrete stick objects can improve the learning outcomes of fifth graders at SDN Sumberanget 01, Ledokombo District, Jember Regency.

References

Abi, Alfonsa M. “Integrasi Etnomatematika Dalam Kurikulum Matematika Sekolah.” JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia) 1, no. 1 (2017): 1–6.
Aryani, Dina. “Penggunaan Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Seni Budaya Materi Pokok Lagu-Lagu Daerah.” Jurnal Penelitian Pendidikan 19, no. 2 (2019): 172–180.
Butarbutar, Abdul Hakim, and Annita Seliana Siregar. “Pengaruh Metode Demonstrasi Dan Metode Ekspositor Terhadap Hasil Belajar Mengoperasikan SIstem Pengendali Elektromagnetik Di SMK Negeri 1 Lubuk Pakam.” Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan 20, no. 1 (2018).
Ekayani, Putu. “Pentingnya Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa.” Jurnal Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja 2, no. 1 (2017): 1–11.
Herawati, Endang Luli. “Menerapkan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournaments (TGT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP S. Islamiyah Hessa Air Genting Tahun Pelajaran 2019/2020.” Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran: JPPP 3, no. 2 (2022): 117–125.
Krismanto, Ali. Beberapa Teknik, Model, Dan Strategi Dalam Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Depdiknas Dirjen Pendidikan Dasar dan Menengah, 2003.
Malyana, Andasia. “Pelaksanaan Pembelajaran Daring Dan Luring Dengan Metode Bimbingan Berkelanjutan Pada Guru Sekolah Dasar Di Teluk Betung Utara Bandar Lampung.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Indonesia 2, no. 1 (2020): 67–76.
Mawardi, Gilang, Tuti Iriani, and Daryati Daryati. “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Pada Mata Kuliah Kompetensi Pembelajaran Pokok Materi Keterampilan Dasar Mengajar.” Jurnal Pensil: Pendidikan Teknik Sipil 8, no. 1 (2019): 24–30.
Napitupulu, Dedi Sahputra. “Proses Pembelajaran Melalui Interaksi Edukatif Dalam Pendidikan Islam.” Tazkiya: Jurnal Pendidikan Islam 8, no. 1 (2019).
Sumirah, Sumirah, Susilawati Binari, Musli Musli, and Miftahuddin Miftahuddin. “Metode Pembelajaran Demonstrasi Dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini.” Al-Miskawaih: Journal of Science Education 1, no. 2 (2022): 397–412.

Published

2023-10-30

How to Cite

Nur Huda, J. I., & Utami, A. (2023). PENERAPAN MEDEMEPODI UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERHITUNG PERKALIAN DAN PEMBAGIAN PADA SISWA KELAS 5 SD NEGERI SUMBERANGET 01. Mozaic : Islam Nusantara, 9(2), 89-98. https://doi.org/10.47776/mozaic.v9i2.720