IMPLEMENTASI MEDIA PEMBELAJARAN AUDIO VISUAL UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PAI DI MTS DAARUL IHYA DESA KURIPAN, KECAMATAN CISEENG, KABUPATEN BOGOR

Authors

  • Arip Rahmat Ibnu Rozaq Universitas Nahdlatul Ulama Indonesia
  • Binti Khoiriyah Universitas Nahdlatul Ulama Indonesia
  • Nur Kabibuloh Universitas Nahdlatul Ulama Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.47776/mozaic.v9i2.848

Keywords:

Learning Media, Audio Visual, Learning Interest, Studens

Abstract

The method of learning PAI is usually only with the lecture method and does not utilize other learning media, so that learning becomes less effective and interesting and even makes students bored and boring. This research focuses on the goal of increasing students' interest and understanding at MTS Daarul Ihya by implementing audio-visual-based Islamic religious education (PAI) learning media. This research uses descriptive qualitative methods with data collection techniques through interviews, observation, and documentation. The data analysis uses interactive which consists of data collection, data condensation, data presentation, and conclusion drawing. To test the validity of the data, researchers used source triangulation. The results showed that the use of audio visual media as a learning medium can increase students' interest and enthusiasm and understanding of Islamic religious education subjects, then the use of audio visual-based learning media can also increase the effectiveness of teachers in delivering material to students.

References

Dradjat, Zakiah, dkk., Metodik Khusus Pengajaran Agama Islam. Jakarta: Bumi Aksara,1995
Ernanida, (2019). Media Audio Visual dalam Pembelajaran PAI. Jurnal Murabby,
2(1), 101-112. Retrived from
Gie, T. L. Cara Belajar yang Baik bagi Maha peserta didik. Yogyakarta: Gadjah
Mada UnVersity Press. 2007.
Hanif, Abdul, and Fauzi. “Pemanfaatan Media Pembelajaran Audio Visual Pada
Mata Pelajaran PAI Di SMP IT Mutiara Ilmu.” Jurnal Ilmiah Mandala
Education 8, no. 2 (2022): 1616– 22.
https://doi.org/doi.org/10.58258/jime.v8i2.3261.
Falahudin, Iwan Falahudin, (2014). Pemanfaatan Media Pembelajaran. Jurnal
Lingkar Widyaiswara, 1(4), 104-117.
Iskandarwasid dan Dadang Sunendar. Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung:
PT. Remaja Rosdakarya. 2011.
Jampel, I Nyoman. dan Kadek Riza Puspita. Peningkatan Hasil Belajar Peserta
didik Sekolah Dasar melalui Aktivtas Pembelajaran Mengamati
Berbantuan AudioVisual. International Journal of Elementary Education.
Vol. 1. No. 3. 2017.
Khanifatul, Pembelajaran Inovatif. Jogjakarta: AR-Ruzz Media.2017
Kamus Besar Bahasa Indonesia. 2008. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
K, Poerwandari E. Pendekatan Kualitatif untuk Penelitian Perilaku Manusia. Ed.
3. Depok: LPSP3 Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2005.
Karlina, Hani. “Penggunaan Media Audio-Visual untuk Meningkatkan Kemampuan menulis Naskah Drama”. E-Jurnal Literasi. Vol.1. No.1.2017.
Madjid, Abdul, dan Dian Andayani, Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi Konsep dan Implementasi Kurikulum 2004. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2004.
Miles, M. B., Huberman, A.M., Saldana, J. Qualitative Data Analysis: A Method
Sourcebook (3rd Ed.). Thousand Oaks: Sage Publications, 2014.
Malina Binti Kamlin and Tan Choong Keong, “Adaptasi Video Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran,” Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH)5,no.10(2020):109,https://doi.org/doi.org/10.47405/mjssh.v5i10.508.
Prastowo, Andi , Pengembangan Bahan Ajar Tematik Tinjauan Teoritis dan Praktis. Jakarta: Kencana.2014
Purwono, Joni.,Sri Yutmini, dan Sri Anitah. “Penggunaan Media Audio-Visual pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Pacitan”. Jurnal Teknologi Pendidikan dan
Pembelajaran. Vol. 2. No. 2. 2014.
Rahmi, Lucyana., dan Alfurqan. “Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual terhadap Minat Belajar Peserta didik pada Masa Pandemi Covidd-19”. Jurnal Education and development. Vol. 9. No. 3. 2021.
Roqib, Moh, Ilmu Pendidikan Islam, Pengembangan Pendidikan Integratif
Di Sekolah, Keluarga Dan Masyarakat. Yogyakarta: LkiS
Yogyakarta,2009
Rosyid, Moh Syaiful Etall, Ragam Media Pembelajaran. Malang: Literasi Nusantara,2019
Sugiyono. Metode Penelitian Dan Pengembangan Pendekatan Kualitatif,
Kuantitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2016.
Susanto, A. Teori Belajar dan Pembelajaran di sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Gorup. 2013.
Sanaky. Media Pembelajaran. Yogyakarta: Safira Insania. 2009.
Sanjaya,Wina, Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana.2010
Zen, Syafril. dan Zelhendri. Dasar-dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Kencana. 2017

Published

2023-10-31

How to Cite

Ibnu Rozaq, A. R., Khoiriyah, B., & Kabibuloh, N. (2023). IMPLEMENTASI MEDIA PEMBELAJARAN AUDIO VISUAL UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PAI DI MTS DAARUL IHYA DESA KURIPAN, KECAMATAN CISEENG, KABUPATEN BOGOR. Mozaic : Islam Nusantara, 9(2), 127-141. https://doi.org/10.47776/mozaic.v9i2.848